27 Ekim 2012 Cumartesi

Almanya – Berlin




Buralara kadar geldik, ve elbette en büyük amaçlarımdan biri vizemin nimetlerinde sonuna kadar yararlanmak :) Gezeceğim bol bol, bu nedenle bir de gezi başlığı açıyorum anlatabileyim diye. Anlatmaya elbette yaşadığım yerden başlayacağım: Berlin’den.

Berlin.. Berlin.. Sizin aklınıza ne geliyor Berlin deyince? Elbette Berlin Duvarı.. Geçen sene ikinci dönem yakın siyasi tarih dersi almıştım, ikinci dünya savaşı anlatıldı çok uzun bir süre. İkinci dünya savaşı demek, tabii ki Almanya demek; naziler, Hitler, doğu-batı demek.. Bu tarihi heyecanın kuşattığı gözlerle bu şehre bakmak çok güzel bir his.

Benim ilk gezimde rehberim Christin’di. Kendisi Berlin’li değil ama Berlin hakkında bilmediği şey yok. İkinci gezimde ise Türk arkadaşlarım Nurgül ve Kübra ile idim. Her ikisinin de ayrı tadı vardı. İkisinde de çok eğlendim, öğrendim.

Elimden geldiğince anlatacağım, neler yaptım, nereleri gezdim, neler gördüm, ne öğrendim, siz bir gün burayı ziyaret ettiğinizde neler yaparsınız nerelere gidersiniz vs…

E başlayalım o zaman!

“Yemiyoruz içmiyoruz yola harcıyoruz”

Her Allah’ın günü hizmetleri dolayısıyla kendilerine dua ettiğim zatlar var :D Anlatayım.

Bu site BVG’nin sitesi. Berlin’de toplu taşımayla ilgili her şeyin yer aldığı site. Bu BVG denen yer çok güzel bir çalışma yapmış. Daha önce de belirtmiştim. Almanya da demiryolu çok çok çok önemli. Bu güzel BVG insanları bizim için bir demiryolu haritası çıkarmışlar. Berlin’den boylu boyunca geçen bütün trenler metrolar bu harita üzerinde. Bir kuruma mı gideceksiniz? Hemen ona en yakın tren istasyonuna bakıyorsunuz, o haritadan o istasyonu buluyorsunuz, nerde aktarma yapacağınız, hangi trene bineceğiniz vs. hepsi bulunuyor bu şekilde. O harita olmasaydı ben kafamı yurttan çıkaramazdım herhalde :)

O mucizevi harita
Eğer birkaç gün gezecekseniz, bir gün bile olsa, gezecekseniz sakın ola tek bilet almayın. Bir gidiş 2,40€ hiç akıl karı değil. Yine yukarıda verdiğim sitede Welcome Card’ları filan anlatmış. Onlardan alabilirsiniz. Yoksa can dayanmaz.

Ben buraya ilk geldiğimde çok komik anlar yaşadım. Otobüse binerken tamam, biletinizi gösteriyorsunuz filan, her şey yolunda. Ammaaa trene bindiğinizde turnike filan yok a dostlar! Ben ilk trene bineceğimde gözlerim turnike aradı, biletimi basmadan ya da göstermeden geçememeliyim değil mi? Durdum kaldım, ilerleyemedim, hiç doğru gelmedi bu bana :D Yok, cidden yok. Biletinizi tıpış tıpış alıyorsunuz, sonra elinizi kolunuzu sallaya sallaya trene biniyorsunuz. Mandy’e dedim: “E bilet almaz bu insanlar ki böyle!” Mandy de bana: “Bazen trenlerde kontrol oluyor, o kontrollerde bileti olmayanlar yüksek meblağlarda ceza ödemek zorunda.” Galiba o miktar 60-80€ filanmış. Ben nerdeyse 2 aydır burdayım, tek bir kez bir görevli gelip kontrol etmedi. Bu şartlar altında bir Türk şöyle düşünür: “100 kere binerim 1 kere yakalanırım, e o zaman vereceğim ceza da 99 binişten fazla olmaz zaten” :D Allah’tan hak, hukuk, etik, ahlak, Allah korkusu anlayışı var..

“Gezelim de nasıl nezelim, nerelere gidelim?”

Alexanderplatz Berlin’in merkezi. Genelde geziler bu noktadan başlıyor. Duraktan çıkar çıkmaz karşınıza Dünya Saati (Weltzeituhr) çıkıyor. Bu saatin tepesinde Güneş sistemine benzer döner bir yapı var. O hep dönüyor. Altında da sözde dünya saatleri var ama hepsi yanlış. Ben çok anlamadım bu sistemin nasıl işlediğini. Gelirseniz birlikte bakarız :) Dünya Saati’nin önünde durunca arkasından Fernsehnturm’u görebiliyorsunuz. İkisi yan yana çok güzel duruyor. Fernsehnturm’un da Türkçe meali izleme kulesi gibi bir şey oluyor. Berlin’in en yüksek yapısı kendisi. Oraya çıkınca bütün Berlin’i görebiliyorsunuz. Ha tabi bir de en üst katlarından birinde restoran varmış. Acayip pahalıymış. Ve saatte bir, bir tur dönüyormuş. Böylece yemeğinizi yerken birdenbire zaten harika olan manzaranız başka harika bir şeye dönüşüyor…muş. Beni aşar tabi hiç öğrencilere göre değil bu işler :D

Weltzeituhr ve Fernsehnturm
Berlin benim için gri bir şehir.. Neden bilmiyorum öyle.. Büyük bir fabrika gibi.. Belki tarihinin belki de mevsimin etkisi, bir kasvet var şehrin üzerinde. Sanırım hep öyle hatırlayacağım burayı. Bir de beni sinir eden, çektiğim her fotoğrafı sabote eden inşaat alanları. Her yer bir inşaat alanı, her yerde restorasyon. Biraz da bunun etkisi sanırım. Bu nedenle “hayran olduuum, aşık olduuum, ağzım açık kaldı, waaauuww” gibi tepkiler veremedim hiç. Çok yazık :D

Ah ah.. İnşaat alanı..
Berlin Katedrali'ne (Berliner Dom) gelince.. Burası pek çok insanın kapak ve profil fotoğraflığını yapmış çoook gösterişli bir yapı :) En güzel yönü nehrin hemen yanında ve harika bir mimariye sahip olması. Gerçi çok istememe rağmen parama kıyıp içine giremedim bir türlü ama dışarıdan da görmek yeter. Bu, Hackesher Markt istasyonunda indiğinizde hemen karşınıza çıkan bir yer.

Berliner Dom


Nehir demişken, Berlin’de deniz yok. Şehri benim içi kafes haline getiren bir şey bu. Fakat Spree nehri var şehrin içinden boydan boya geçen. Öyle ki şehrin diğer ucuna gitseniz bile “Allah Allah ya bu nehir beni takip mi ediyor ne!” diyorsunuz :) Hackesher Markt’tan başlayıp boylu boyunca bir gezi yaparken bu nehir hep yanınızda size eşlik ediyor. Akşamları da çok hoş bir Venedik havası veriyor. Venedik demişken, neden sadece Venedik ortasından geçen nehirle ünlü olmuş ki? Eskişehir’in Porsuk’u var, Berlin’in Spree’si.. Belçika’nın Brugge ve Gent şehrinde, Makedonya’nın Struga’sında hep bir Venedik var. Artık Venedik deyince ilk merak ettiğim şey bu olmayacak sanırım..

Küçük Venedik'imizin gündüz görüntüsü
Başka başka.. Berlin Duvarı (Berlinerwand) elbette.. Geldiğim ilk andan itibaren Christin’e “Beni oraya götür, götür beni oraya” diye tutturduğum tek yer. Berlin Duvarı yıkılmış yıkılmasına ama şehrin ortasından hala duvarın izi geçiyor ve şehir hala doğu batı diye bölünüyor. Duvar kalıntıları is hala bazı bölgelerde var. Çok garip bir durum bu. Oraya gidince fark ediyorsunuz, hissediyorsunuz bu duvarın insanların hayatlarını ne kadar etkilediğini. Sabah bir uyanmış insanlar, evlerinin önünde bir duvar, dikenli teller.. İşyeri doğuda kalmış, komşusu batıda.. Aklıma Propaganda filmi gelmişti bu sahneyi görünce.. Çok daha sarsıcı bir durum bu insanların yaşadıkları. Ve çok değil 22 yıl önce yıkılmış bu duvar. Christin’in annesi hatırlıyormuş duvarın var olduğu zamanları..

Hala şehri bölen şeritler..

Kim olsa aynını yapardı. Sağım, solum.. :D

Berlin duvarı, üzerinde yüzlerce iğrenç sakız ile!



Yahudi anıtları.. Yanılmıyorsam 2005’te yapılmış. Nazi rejimi süresince öldürülen Yahudiler için.. Bu yapılar çok kasvetli, çok basit ama cidden öldürücü bir hüznü var. İçine girince sıkışmış gibi, kafeste gibi hissediyorsunuz. Birdenbire bir labirentin içine girmiş gibi.. Altı üstü birkaç sütun aslında.. Ama hiç de öyle değil işte..

Yahudi anıtları

Sütunların arasında
Unter den Linden.. Bu cadde benim karşıma ilk defa Almanca derslerinde çıkmıştı. Meali “Ihlamurlar Altında” :) Cadde boyu ıhlamur ağaçları var. Bu cadde aralarında Humboldt Üniversitesi de olmak üzere pek çok önemli yapıya ev sahipliği yapıyor. Buram buram ıhlamur kokmasını beklerdim ama maalesef hiç de öyle olmadı.. Yine de ıhlamur sevgimden sebep benim favori yerlerimden.. :)

Aşıklar Parkı :)

Ihlamurlar Altında :)
Humboldt Üniversitesi. Berlin’in en meşhur ve galiba en büyük üniversitesi. Açıkçası Boğaziçi çok daha güzel :D

Humboldt Üniversitesi
Araba galerileriiiiii! Mercedes, Volkswagen, Porshe, Peugot ve adını bilmediğim başka araba markaları.. Aslında bn arabalara ilgili biri değilim. Yeter ki arabam olsun, markası, modeli önemli değil :D Ama bu galerileri görünceee.. Bir anda ilgili oluverdim. Özellikle Mercedes galerisi bir harikaydı. Aynı zamanda otomobilin tarihini de anlatmışlar yer yer o da çok hoş olmuş. En güzeli de arabaların içine girebiliyorsunuz :D Ömrüm boyunca onlara en fazla bu kadar yakın olabilirim sanırım :D Bu galeriler ise yine pek bir meşhur olan Friedrichstraße üzerinde.

Mercedes'e adını veren velet. Gariptir, kendisinin hiç arabası olmamış.

Otomobilin mucidi Carl amca ve onun karısı






Brandenburger Tor. Bu kapı Berlin’in en meşhur simgesi. Yanında da bir sürü ülkenin elçiliği var. Biz gittiğimizde önünde galiba eski Alman tipi polis kıyafetleri giymiş iki adam vardı. İnsanlar fotoğraf çeksin diye.. Baya eğlenceli insanlardı. “You can touch me” filan diyordu biri :D

Pariser Platz ve Brandenburger Tor



Brandenburger Tor'un gece görüntüsü :P hep böyle değil tabi :)

DDR Müzesi. Tarihi bir müze. Berlin’de 70’in üzerinde müze varmış ama ben şu ana kadar gördüklerime de sadece dışarıdan bakabildim. İçeri girmek için birazcık ekonomik fedakarlık etmem gerekiyor çünkü :)

Bode Müzesi. Bu da “dışı güzel ama içi beni yakacağı içi giremedim” müzelerinden. Burada bir amca vardı, Vivaldi’nin Yaz’ını kemanla öyle güzel, tek bir nota sektirmeden çaldı ki hayran kaldım. İlk defa kendimi Avrupa’da hissettim. Hava birdenbire açtı, mutlu oldum.. Çok güzel bir histi :)


O kemancı amca
Deutsches Historisches Museum. Dışındaki yazılar eski harflerle yazılmıştı, hoşuma gitti. İçeri girebildim mi? Tabi ki hayır :D Ama dışarıdan da güzel bu yapılar, çok ihtişamlı, görkemliler.

Deutsches Historisches Museum

Reichstag. Kendileri parlamento binası. Tarihte bir yangın geçmiş başından. Uzun bir süre parlamento binası olarak kullanılmamış.

Reichstag

Rathaus. Bu da parlamento binası. Belediye binası da olabilir :P

Rathaus

Berlin’de kullanılan ilk trafik lambası :) çok hoşuma gitti bu benim.
Şehrin ortasına koyulmuş jetonla çalışan tuvalet!

Almanya'da film çekimi :) Yağmur sahnesi çekiyorlardı. İlginçti.

Şimdilik bu kadaar.. Umarım gezimizden memnun kalmışsınızdır :) Bir gün yolunuz düşerse buralara, benden de selam edin.. Galiba özleyeceğim ben bu gri şehri..



2 yorum:

  1. Eda blog yazını okurken sürekli "parama kıyamadım" lakırdıları duymak nedense beni hiç şaşırtmadı. Sen her yeri böyle mi geziyorsun Allah aşkına? :)
    Ayrıca gözüme bir kaç yer kestirdim, gidelim mutlaka. Araba galerileri ve şu Yahudi anıtları mesela..

    YanıtlaSil
  2. Kızım öyle gezmesek bu kadar ülkeyi nasıl gezerdi sanıyorsun? :D
    Tamam sen gel de ben seni daha nerelere nerelere götüreceğim inşallah

    YanıtlaSil